Digitaliseringen har varit den kanske allra starkast lysande kraften under hela 2000-talet och det finns få saker som har förändrat samhället så mycket i grunden som digitaliseringen har gjort. Men det är inte bara samhället i sig som har förändrats, utan också människors sätt att leva har påverkats av de nya digitala möjligheter som finns. Tidigare spenderades merparten av tiden med aktiviteter antingen inomhus eller utomhus, ofta tillsammans med andra, men nu spenderar svenskar mer och mer tid ute på internet. Är det rent av ute på nätet som underhållningens framtid finns?
Det är svårt att värja sig mot den digitalisering som har svept över hela världen under 2000-talet, men som fått sitt kanske starkaste fäste just i Sverige. Få andra samhällen har digitaliserats så snabbt och genomgående som det svenska samhället, där man nu i princip kan leva hela sitt liv på internet. Det spelar ingen roll om man ska besöka banken, en myndighet eller en matbutik. Allting går att göra med sin mobiltelefon eller dator, såvida man har en internetuppkoppling.
Det finns många företag som också har kunnat gynnas av den här utvecklingen, där olika spelbolag och casinon kanske är det klarast lysande exemplet. Tidigare behövde man besöka ett casino för att kunna spela, men nu finns marknadens bästa casino snarare på nätet. Den som vill spela ett casinospel kan göra det varifrån som helst, såvida man har tillgång till internet.
Denna utveckling på ett samhälleligt plan får naturligtvis också konsekvenser på befolkningen som lever i det samhället. I grunden kan man säga att den svenska befolkningens sätt att leva har förändrats, men frågan är om det är till det bättre? Det faktum att det nu finns en tillgång på digitala tjänster inom nästan alla områden har också förändrats människors syn på livet.
Ett konkret exempel är möjligen underhållningen, som alltid varit en viktig del av människors liv. Underhållning är ett sätt att få mening till sitt liv, men underhållningen har också fungerat i ett avslappnande syfte för många. Som att läsa en bok, kanske romanen ”Halva Malmö består av killar som dumpat mig” av Amanda Romare, och bara försvinna in i en annan värld. Det är inte heller ovanligt att använda underhållningen som sin sociala ventil, där man får möjlighet att umgås med andra samtidigt som man konsumerar någon form av underhållning.
Underhållningsbranschen har naturligtvis inte heller kunnat värja sig den enorma våg av digitalisering som svept in över hela samhället. Det gör att underhållningen i dagens läge ser annorlunda ut. Det gör det tvunget att ställa sig frågan om det möjligen är på internet som underhållningens framtid ligger?
Ny underhållning har kunnat födas online
Digitaliseringen av underhållningen i Sverige och i stora delar av västvärlden är redan långt gången och nu är det tydligt att människor spenderar mer tid på internet än tidigare, just eftersom även underhållningen finns att hämta där. Enligt en undersökning som publicerades redan 2020 spenderar mer än två tredjedelar av befolkningen mellan 16 och 18 år minst tre timmar framför sin mobilskärm varje vardag. Samtidigt går det att se liknande trender hos den äldre delen av den svenska befolkningen, även om det är bland unga som skärmtiderna är allra högst. För många unga människor har en mobil i handen varit sättet man levt på hela livet.
Men detta har också gjort att det har kunnat skapats ny underhållning, som tidigare inte fanns eller var möjlig. Det allra tydligaste exemplet är olika sociala medier. Det finns nu en uppsjö av olika sociala medier och i princip varje år kommer det in någon ny stor spelare på marknader, som konkurrerar med de redan etablerade sociala medierna. Fortsatt är giganterna Instagram, Facebook och Twitter svåra att slå, men exempelvis TikTok är en relativt ung app som snabbt fått fäste.
Sociala medier har för många blivit det nya sättet att umgås och kommunicera med sina medmänniskor. Det var aktiviteter som man visserligen gjorde tidigare också, men som på väldigt många olika sätt såg annorlunda ut än vad deras digitala motsvarighet ser ut på sociala medier. Underhållningen är med andra ord i ständig förändring.
Gammal underhållning har fått nytt liv på nätet
Ett annat fenomen som blivit tydligt i takt med digitaliseringen är att gammal underhållning har fått nytt liv på nätet. Det kan handla om många olika saker, men det är tydligt att digitaliseringen har fungerat som en katalysator för många branscher och underhållningsfenomen.
Tidigare nämndes casinon och spelbolag, som tidigare var tvungen att vara fysiska i form av spelbutiker eller landbaserade casinon. Nu går det att spela den här typen av spel om pengar direkt i sin mobiltelefon, surfplatta eller dator på ett sätt som gjort tillgången mycket större. Denna typ av underhållning har fått nytt liv.
Men det finns också andra underhållningsfenomen som fått nytt liv på nätet, som gamla sätt att sticka, väva eller virka kläder. Det trodde många var en utdöende underhållningsform, men faktum är att många använder internet för att lära sig om den här typen av hantverk. Det skapas olika communityn där människor från olika delar av landet kan prata med varandra för att utbyta tips. Risken är att dessa hantverksmetoder annars hade varit utdöda inom kort, om det inte gick att sprida dem vidare på ett enkelt sätt.
Viss typ av underhållning är på utdöende
Samtidigt leder digitaliseringen också till att viss typ av underhållning är på utdöende, eftersom konkurrensen i dagens läge är betydligt tuffare. Visst, digitaliseringen ger alla möjliga underhållningsformer chansen att tänka om och utvecklas på ett sätt som gör det möjligt att attrahera en ny målgrupp. Men digitaliseringen har också gjort att konkurrensen har blivit så pass tuff att inte alla kan överleva. Det finns helt enkelt inte ett tillräckligt stort underlag för att alla underhållningsformer ska kunna leva vidare.
En del menar på att biografer kan vara ett sådant fenomen som inte finns i framtiden, eftersom det nu går att streama filmer och tv-serier på ett enkelt sätt hemma i tv-soffan. Det är billigare, enklare och dessutom har många människor så pass bra tv-apparater att upplevelsen inte blir mycket sämre. Det återstår att se om biograferna kan överleva digitaliseringens framfart.