Den snabba teknologiska utvecklingen gör att den ena, mer avancerade, smartphonen efter den andra släpps på marknaden. Förutom ännu mer högupplösta skärmar, bättre ljud och mer avancerade kameror innebär detta också mer uppdaterade mobilspel. Trenden som startade för över tio år sig håller i sig än idag, och svenskarna spelar mer på mobilen än någonsin – oavsett om det handlar om nya onlinecasinon, klassiska mobilspel eller VR- och AR-upplevelser.
Två av tidernas allra mest populära mobilspel som står sig än idag är Candy Crush och Pokémon GO. Här gör vi en djupdykning i de två spelen för att lära oss mer om deras historia och genombrott som några av de mest populära mobilbaserade underhållningsalternativen.
Candy Crush
Vi börjar på hemmaplan med det svenska spelföretaget King och deras färgglada megasuccé. Än idag är det nästintill omöjligt att sitta på bussen eller stå i kön på ICA utan att minst en person framför en spelar det glittrande pusslet Candy Crush. Spelet som allra först endast fanns tillgängligt på Kings hemsida släpptes på Facebook i april 2012 innan det tillgängliggjordes för smartphones samma år i november.
Candy Crush blev en omedelbar framgångssaga och i december 2013 spelade i genomsnitt 93 miljoner användare dagligen spelet över olika plattformar. King skulle hålla fast vid sin kassako ett par år, fram tills 2016, då företaget köptes upp av Activision Blizzard för 5,9 miljarder dollar – vid den tiden motsvarande 50 miljoner kronor.
En av de stora framgångarna bakom spelet var att King noggrant följde och registrerade spelarnas drag för att därefter kunna skräddarsy och anpassa upplevelsen. En av förändringarna var bland annat att göra extra svåra banor och moment enklare för att få spelare att stanna kvar och uppmuntra dem till att inte ge upp. Spelet har även betalningsmoment som gör det möjligt för användare att betala för att ta sig vidare – vilket i sin tur bringat en inkomst på upp emot 11,5 miljarder kronor av alla sammanlagda mikrotransaktioner inne i spelet.
En av de största succéfaktorerna bakom spelet är användarvänligheten, de enkla reglerna och den inbjudande grafiken. Genom att flytta på olika karameller för att skapa färgkombinationer löser du som spelare olika uppdrag, komplett med festliga specialkarameller och färgexplosioner.
Pokémon GO
Visst – den största hypen är över – men det betyder inte att användarna har övergivet augmented reality-spelet som fortfarande är ett av de mest populära mobilspelen på marknaden. Pokémon GO utvecklades och gavs ut av mjukvaruföretagen Niantic och Nintendo för både IOS och Android. Spelet kom ut redan 2016 och blev genast populärt bland användare som gav sig ut för att leta Pokémons.
Spelet var ett av de första i sitt slag att inkorporera förstärkt verklighet och engagera sina spelare i ”riktiga världen”. Upplägget går ut på att fånga, träna och strida med virtuella Pokémons som hittas ute i riktiga världen med hjälp av smartphone-GPS och mobilkamera. Detta blir som en blandning av virtuell och faktisk verklighet där du med hjälp av karta och kamera blir guidad till olika Pokémons eller så kallade gym. Samtidigt som du rör dig runt på gatorna i ditt kvarter rör sig även avataren i spelet. De olika Pokémons som ska samlas in kan påträffas i olika miljöer – exempelvis gömmer sig vatten-Pokémons nära olika vattendrag.
Själva spelet är gratis att spela men det finns möjlighet till att göra köp inne i själva spelet. Ett populärt tillägg kom med Pokémon GO Plus, ett armband utvecklat av Nintendo, som släpptes i november 2016 som ansluts till användarens Bluetooth för att med hjälp av en lysdiod meddela användaren om det finns några Pokémon i närheten.
Sedan spelet laserades rapporteras det bland annat att spelare börjat röra mer på sig och gå ut, men också att de träffat nya vänner. Dock ska två användare i Kalifornien ha trillat utför en nästan 30 meter hög klippa när de spelade – så det gäller att se upp – och inte bara för små gulliga monster!
Den uppåtgående mobiltrenden
En viktig anledning till det starka intresset för mobilspel är ett ökat internetanvändandet, framför allt från mobila enheter. Statistik visar att omkring 95 % av alla svenskar i åldern 16 till 85 år har tillgång till internet i hemmet, och att så många som 84 % ur denna grupp använder internet varje dag. När det kommer till spelande online och andra typer av liknande nätunderhållning rapporterade Spelinspektionen att spelbolag med svenska licenser omsatte nästintill 25 miljarder kronor vilket var en ökning med i runda slängar 1,8 miljarder i jämförelse med året innan.
Det finns med andra ord starka indikationer på att mobilspelande och onlinebaserad underhållning bara kommer att öka och utvecklas i takt med tekniken. Desto mer avancerade mobiler som släpps på marknaden, desto mer spännande och fängslande spel kommer vi att se. Oavsett vilket lär både Candy Crush och Pokémon GO hänga med ett bra tag till.